Waarom slaapwandelen mensen

Waarom slaapwandelen mensen: wat is de oorzaak en wat doe je eraan?

Iedereen heeft wel van slaapwandelen gehoord. Het is een bekende slaapstoornis die vaker voorkomt dan je verwacht. Hoewel slaapwandelen in principe niet schadelijk is voor je, kan het toch erg vervelend zijn. Ook gaan er veel geruchten rond over slaapwandelen die wij graag uit de lucht helpen. Daarom lees je in dit blog alles wat je moet weten over slaapwandelen.

Wat is slaapwandelen?

Slaapwandelen is een slaapstoornis waarbij iemand uit bed komt of fysieke activiteit vertoont terwijl hij/zij in staat van diepe slaap verkeert.

Wanneer ga je slaapwandelen?

Meestal komt slaapwandelen voor terwijl iemand in diepe slaap is. Een paar uur na het inslapen kom je in de diepe non-REM-slaap. Je bent er dan met je gedachten dus helemaal niet bij. Daarom herinner je je de volgende ochtend ook niets meer van het slaapwandelen.

Slaapwandelen op verschillende manieren

Slaapwandelen, ofwel somnambulisme, komt voor op verschillende manieren. Veel mensen zien iemand voor zich die met de ogen geopend uit bed stapt en iets gaat doen, maar veel slaapwandelaars komen niet uit bed, waardoor het ook niet zo gevaarlijk is. In extreme gevallen kunnen slaapwandelaars opstaan, kleren aantrekken en de trap aflopen. In dat soort gevallen kan het zelfs leiden tot gevaarlijke situaties. Maar veel slaapwandelaars komen het bed niet uit. Ze gaan dan rechtop in bed zitten en kijken een keer met een wazige blik.

Slaapwandelen bij kinderen

Slaapwandelen komt vaker voor bij kinderen dan bij volwassenen. De hersenen van een kind zijn zich nog aan het ontwikkelen. Daarom hebben zij hier vaker last van dan volwassenen. Om te voorkomen dat je kind in de nacht tijdens de slaap gaat wandelen kun je een sensormat naast het bed plaatsen, waardoor je merkt wanneer je kind opstaat en je hem/haar veilig terug naar bed kunt begeleiden. De sensormat zorgt ervoor dat er een alarm afgaat, zodat je altijd op de hoogte bent.

Oorzaken van slaapwandelen

Wat veroorzaakt slaapwandelen? De oorzaak van slaapwandelen kan door verschillende factoren worden beïnvloed. Slaapwandelen treedt vaak op wanneer een van deze factoren in het spel is:

  • Slaaptekort of vermoeidheid: Wanneer je lange tijd slecht slaapt of vaak wakker wordt, ga je vermoeidheid voelen. Dit kan ervoor zorgen dat je gaat slaapwandelen.
  • Stress of emoties: Een andere oorzaak van slaapwandelen kan zijn stress. Wanneer je je overdag gestresst of erg emotioneel voelt, slaap je in de nacht onrustig.
  • Gebruik van alcohol, cafeïne of geneesmiddelen: Alcohol heeft veel slechte effecten op de kwaliteit van je slaap. Een van die effecten is dat het de kans op slaapwandelen vergroot. Bepaalde medicijnen en cafeïne kunnen hetzelfde effect hebben.
  • Ziekte of koorts: Door ziekte of koorts ga je ook onrustig slapen, wat effect kan hebben op de kans dat je gaat slaapwandelen
  • Erfelijkheid: Sommigen hebben nou eenmaal sneller last van slaapwandelen dan anderen. Erfelijke aanleg speelt hierin een rol.

Je moet een slaapwandelaar nooit wakker maken: feit of fabel?

Je hoort vaak dat je een slaapwandelaar absoluut niet wakker moet maken. Dat is niet het geval. Het kan in principe geen kwaad om een slaapwandelaar wakker te maken. Wanneer er direct gevaar dreigt, moet je dit dus zeker doen. Het is dus niet zo dat een slaapwandelaar direct gewelddadig gedrag vertoont wanneer je hem wakker maakt. Wel kan het zijn dat, wanneer je deze persoon wakker maakt, hij/zij verward en angstig reageert. Zie je iemand ‘s nachts lopen, kijkt diegene je met een afwezige blik aan en maakt hij vreemde handelingen? Dat is hij waarschijnlijk aan het slaapwandelen. Zorg dan dat de slaapwandelaar rustig naar bed begeleid wordt.

Slaapwandelen voorkomen en behandelen

De diagnose slaapwandelen kan vaak snel worden vastgesteld, maar meestal wordt het niet behandeld. Slaapwandelen is namelijk niet per se schadelijk voor de gezondheid. Alleen in ernstige gevallen kan het zijn dat iemand ver van zijn bed wegloopt, of zelfs agressief gedrag vertoont in de slaap. Dan komt het gevaar dat iemand bezeert raakt om de hoek kijken en wordt het behandeld.

Wat kun je er wél aan doen?

Wel is het slim om de ramen dicht te houden, een regelmatig slaappatroon aan te houden en niet te veel te drinken of andere middelen te gebruiken. Door stress te verminderen kun je ook makkelijker in slaap vallen en verminder je de kans op slaapwandelen.

Vorige artikel Volgende artikel

Altijd het juiste A-merk bed voor jou